Thursday, February 21, 2008

Mencari erti hidup di kampus UMS-KAL

Salam Mujahid,

Hari ini, sekali lagi perasan tidak puas hati memenuhi jiwa saya...
Apa yang aku tak puas hati?
Kenapa?

Persoalan begitu hanya menjadi tanda soal tanpa jawapan. Hati ku gusar. Tidak tenang. Apa yang tak puas hatinya? Tak tahu kenapa. Jiwa aku rasa kosong. Rasa menyesal membuak-buak memenuhi hatiku. Aku menyesal sebab tidak belajar Islam sungguh-sungguh, walaupun aku banyak beli buku untuk bacaan. Aku menyesal kerana tidak isi masa sungguh-sungguh untuk telaah ilmu takhassus ku. Aku menyesal kerana tidak fokus sungguh-sungguh pada kerja ku.

Setiap hari, ujian datang silih berganti. Aku mula panic dan bimbang. Aku cuba dapatkan nasihat sahabatku tentang perkara ini. Alhamdulillah, hatiku mula tenang sedikit. Jiwa ku tidak tenang kerana merasakan Allah tidak sayang padaku lagi. Apa kan tidak, aku selalu buat maksiat terang-terangan dihadapanNYa. Maksiat mata..maksiat telinga..maksiat tangan dan kaki..maksiat hati....aduh....banyaknya maksiat yang aku buat...setiap kali lepas buat, aku akan tersedar yang aku silap...tapi selepas beberapa ketika, aku akan ulangi secara sengaja atau tidak...aku rasa, aku ni hipokrit...aku sedih dengan diri aku sendiri...aku cuba buat yang terbaik, tapi ada saja yang menghalang...aku mula resah....aku mula panic...Kat manalah kedudukan aku di sisiNya...

Setiap kali aku online internet(aku pinjam laptop si harieady or nashad...terima kasih kalian...hanya Allah yang dapat balas jasa kalian dalam usahaku untuk perbaiki diri)...aku pinjam sahabat sebab masih tak mampu untuk miliki laptop sendiri...bila aku online, aku akan explore dan layari laman web berkaitan dengan politik, isu-isu semasa, dan yang paling aku suka adalah melayari laman-laman web atau blog sahabat-sahabat seperjuanagn dalam usaha mengislah diri dan memperjuangkan Islam...aku kagum dengan mereka...aku seronok, tenang dan gembira setiap kali melayari blog mereka..teringin aku nak kenali diri mereka..mereka pada aku adalah orang-orang yang soleh dan mampu jadi sahabat yang baik..tapi, aku??? jauh sangat taraf aku dengan mereka...mereka punyai ilmu islam yang membanggakan..punyai semangat perjuangan yang istiqamah...tapi, aku??aku rasa cemburu melihat peluang yang mereka ada untuk dalami islam...ada yang ambil jurusan pengajian islam di UM, UIA dan sekitar Malaysia..ada seorang muslimat bekas pelajar UM...dia menceritakan keadaan dia selama berada di UM, selain dia belajar di dewan kuliah, dia juga mengembara sekitar Malaysia untuk mencari ilmu Islam yang lain..dia gunakan duit PTPTN yang ada untuk tujuan tersebut..aku kagum dengan dia..dan ada juga yang sedang belajar di luar negara seperti Universiti al-Azhar di Mesir....sekali lagi membuak perasaan cemburu dihati ku..aku ingin sekali pergi ke Mesir..ingin sekali belajar di al-Azhar..tapi,apakan daya...hanya air mata yang dapat tenangkan hati aku...aku rindu nak belajar ilmu-ilmu islam di sana....rindu nak jadi orang soleh....rindu nak hidup dalam redha dan rahmat Allah...rindu banget...

Aku terfikir keadaanku kini...aku cuba bandingkan dengan mereka...sekarang, aku berada di Labuan...sebuah pulau yang kecil dan banyak kisah suka duka aku selama hampir 3 tahun ini...aku akan extend setahun lagi dan akan grad, insyaallah pada bulan september 2009...Aku hanya ada masa lebih kurang setahun untuk aku gunakan semaksima mungkin untuk aku mencari diri dan erti hidup yang sebenar...walau pada teorinya, aku tahu matlamat hidup dan tanggungjwabku pada diri, keluarga, negara dan ISLAM..tapi aku tidak puas hati dengan apa yang aku lakukan selama hampir 3 tahun ini....aku gagal maksimakan penggunakaan waktu untuk mentelaah ilmu Allah..aku gagal untuk menjadi hambaNya yang benar-benar taat...aku masih lagi gagal....aku harap baki setahun ini, aku dapat mencari diri yang sebenar...diri yang dapat memberi manfaat pada orang lain..diri yang dapat mengurus diri, masa, harta, emosi dan perasaan, serta mempunyai daya intelek yang dapat digunakan secara praktikal..bukan hanya pandai berteori sahaja....aku harap aku dapat mencari diri yang pandai berdikari dan tidak bergantung kepada family dan orang lain...hanya Allah sebenarnya tempat pergantungan yang mutlak...dan aku berharap juga agar baki masa setahun yang ada ini aku dapat didik nafsu ammarah ku...agar menjadi jinak sejinak nafsu mut-ma-in-nah....

Nah, aku sudah tahu, kenapa jiwaku tidak tenang...kenapa jiwa ku tidak puas hati selalu...aku harap aku dapat ubah agar hari ini menjadi lebih baik dari semalam dan esok akan jadi lebih baik dari hari ini....perjuangan masih jauh...jikalau diri sendiri tidak dapat dibentuk, tidak dapat di lenturkan...bagaimana nak bentuk dan didik bakal keluarga yang akan datang..apatah lagi masyarakat dan negara...jauh lagi perjalanan...

Aku kena berubah bermula saat ini....dan aku tidak akan jemu untuk terus perbaiki dir....aku sedar, aku pernah buat salah dan dosa pada Allah..aku benar-benar rasa bersalah dan tidak mahu ulangi lagi...tidak mahu langsung...dan sekarang, aku serahkan jiwa, jasad, dan hidupku pada Allah...aku serahkan padaNYa, bagaimana Dia nak bersihkan aku dari dosa-dosa yang lalu.harapanku, agar Dia uji aku dengan ujian yang aku sanggup hadapinya...Dia tahu keadaan hamba-hambaNya....

jiwaku bukan milik ku...jasadku bukan milikku...harta yang aku ada sekarang bukan milik ku...segala yang aku miliki sekarang bukanlah milik ku..aku hanya sebagai pemegang amanah dan akn ditanya kelak....begitu juga laptop yang aku gunakan ini...bukan milik ku...tapi milik ady...lepas ni, aku kena pulangkan laptop ni pada dia....

DOakan aku agar tabah dan tenang dalam mengharungi gelora perjuangan hidup ini, sahabat-sahabatku.....syukran..

No comments: