Wednesday, March 5, 2008

Perkembangan kefahaman siyasah-ku...

Salam Mujahid,

Bahang pilihanraya umum kian terasa...saya teringat nostalgia saya bersama sahabat-sahabat sewaktu masih di sekolah menengah. Pada asalnya, kehidupan saya tidak didedahkan dengan hal-hal politik tanah air. Saya banyak terdedah dengan ilmu-ilmu siyasah ini semasa saya berada di sekolah menengah iaitu di Sekolah Menengah Pangkalan TLDM, Lumut, Perak. Di sanalah saya mula kenal secara dekat, apa itu politik, apa itu PAS, UMNO, BN dan sebagainya.

Bila teringat kenangan semasa tingkatan 2, kelakar sangat. Apa tak nya, ketika itu saya bersahabat dengan dua golongan sahabat iaitu yang PRO-BN dan yang PRO-PAS. Yang pro-BN adalah si Hafierul dan Mazriff( di UTP sekarang) manakala yang pro-PAS ialah sahabatku Fauzi...saya ni nak kata PAS, tidak juga...nak kata BN, tidak juga...sebabnya, saya masih kurang pendedahan tentang politik dan hal-hal kepartian...yang lawaknya, setiap kali cikgu tiada di kelas atau di antara waktu pertukaran subjek, si Hafierul dan Mazriff akan mengadap saya dan Fauzi yang berada di belakang mereka. Dan bermulalah perdebatan tentang politik tanah air yang tercinta..hehe..si Hafierul dan Mazriff akan mempertahankan hujah mereka tentang kemajuan yang BN bawa manakala si Fauzi akan bidas BN dan memberitahu mereka tentang pendirian PAS terhadap politik BN yang tidak islamik....setiap kali Fauzi berhujah, dia akan keluarkan dalil naqli yang berkaitan dengan perjuangan PAS dan kebobrokan yang berlaku dalam BN....waktu tu, Hafierul dan Mazriff akan terkedu seketika...kemudian, H & M (singkatan untuk Hafierul dan Mazriff..panjang sangat nak tulis..jadi disingkatkan) pula 'melancarkan peluru' kepada Fauzi tentang isu pembangunan yang telah BN sumbangkan berbanding PAS....Macam-macam isu yang dibangkitkan...Kedua-dua pihak tidak pernah mahu mengalah..masing-masing nak berhujah..ntah betul ntah tidak...saya pula macam mana?heheh....peranan saya, setiap kali hujah Fauzi menang, saya akan sokong Fauzi...dan setiap kali kalau hujah H & M menang, saya akan sokong mereka pula...hehe...itulah akibat dari tak faham politik dan dasar perjuangan..langsung tak de pendirian yang tetap..takpe-takpe...tengah belajar waktu tu... Situasi ini berlaku hampir setiap hari di kelas...rasanya jika rakan-rakan sekelas yang ada sekarang tentu masih ingat betapa bisingnya kelas waktu kami berdebat...

Semasa di sekolah itu juga, saya sebenarnya mula terlibat secara tidak langsung dalam aktiviti gerakan Islam, tanpa disedari(agaknya la...)...saya, Fauzi, Fazlin(pegawai TLDM sekarang..di Labuan), Tobey(dengar kata sebagai pembantu jurutera..tahniah, tobey..) dan Shefrie(di UPN..dulunya ATMA) ada menubuhkan satu kumpulan yang kami beri nama MUJAHIDDIN...penasihat kami adalah seorang ustaz dari TLDM...Ust Fauzi juga namanya...di sekolah pula, kami jadikan pengetua sekolah iaitu Tn. Hj. Yahya sebagai penasihat ke-2....maknanya, setiap kali kami hendak mengeluarkan risalah,kami akan merujuk kepada Pengetua sama ada boleh atau tidak...saya masih ingat lagi, risalah kontroversi kami yang kami keluarkan di sekolah, iaitu fatwa dari bekas Mufti Sabah...saya tidak ingat kandungannya..tetapi, 'feed back' yang kami dapat dari penyebaran risalah itu, ada yang menerimanya secara positif dan ada juga yang tidak berapa selesa dengan isi fatwa tersebut...semua orang tertanya-tanya, siapa sebenarnya kumpulan MUJAHIDDIN ini?hehe...surprise.....Lepas itu, kami bertemu dengan ust Fauzi dan berbincang, lalu keputusan di buat untuk tukar nama kumpulan kepada MUFAARIQUN....saya pun tak tahu apa maksudnya...tapi memang sedap nama tu..hehe..ikut je lah...yang penting ada 'geng'....hehe...yang saya ingat waktu tu nama ditukar sebab kes Mujahidin yang kononnya pengganas...jadi ditukaer nama demi maslahah dakwah di sekolah waktu tu...

Semasa tingkatan 4, saya berpindah ke Sekolah Menengah Teknik Persiaran brash di Ipoh...saya mengambil jurusan Pengajian Keusahawanan...di sini, sahabat-sahabat saya ketika di sekolah TLDM tidak turut sama dengan saya berpindah ke SMTI(singkatan untuk sekolah teknik)...ada antara mereka berpindah di sekolah teknik manjung dan ada juga masih kekal di sekolah TLDM....pada ketika ini, saya masih terpengaruh dengan cara sahabat saya, akhi Fauzi...Dia aktif dalam gerak kerja Tabligh dan pada masa yang sama penyokong PAS.jadi, pembawakan saya adalah ikut style Tabligh.. sewaktu saya di SMTI, saya ingin mewujudkan suasana waktu di sekolah TLDM, tapi memang agak susah....di SMTI lah saya mula belajar bergaul dengan orang yang nakal, degil, kelakar, pandai dan bermacam-macam pe'el lagi...di sana, apa yang saya dapat pelajari ialah kena pandai bawa diri walau di mana kita berada....jangan sombong diri..sentiasa hormat yang lebih tua dan macam-macam lagi...Ketika di SMTI, saya di taklifkan menjadi pengerusi surau, pengerusi Persatuan Agama Islam dan Ketua Tingkatan atau Ketua Kelas...Tapi sayang, bila difikir kembali, saya gagal untuk jadikan jawatan saya ini sebagai wadah untuk betul-betul membantu masyarakat asrama dan sekolah untuk benar-benar menghayati Islam sepenuhnya...walau bagaimanapun, saya bersyukur kerana dapat pelajari erti hidup bertanggungjawab melaui taklifan-taklifan yang diberikan kepada saya..Satu peristiwa yang tidak boleh saya lupa adalah tragedi di malam 31 Ogos 2003...Waktu itu para pelajar dibenarkan pakai baju untuk temuduga..maknanya pakai baju bebas yang sopan lah....tidak perlu pakai baju batik atau formal ke sekolah. Jadi saya dan seorang sahabat saya, Hazwan kalau tak salah saya namanya...kami berdua pakai baju putih, seluar hitam dan pakai kopiah putih...kami je yang pakai macam itu...bila di dewan, dah nak detik 12 tengah malam, tiba-tiba kami dapat arahan Penolong kanan Hal ehwal Murid suruh kami tanggalkan kopiah putih kami...kami pelik lah, apa salahnya...kami pun buat tak tahu...kemudian, cikgu Ghazali pula, seorang tenaga pengajar SMTI ajak kami keluar sebentar, lalu berbincang secara lembut dengan kami tentang tujuannya...dia kata, pengetua sekolah kami tak benarkan pelajar pakai kopiah putih...kami geram la..kami tanya balik kenapa?apa salahnya?lepas tu cikgu Ghazali katalah, pengetua tak berapa suka....hm..agaknya pemikiran stereotaip dia yang membuatkan dia tak suka kami pakai kopiah putih...dia ingat kami PAS kot!hehe.....hebat betul kami...padahal..perjuangan PAS pun kami tak jelas..yang kami tau, kami rasa selesa amal sunnah nabi dengan memakai kopiah untuk tutup kepala...kami pun berkeras untuk pakai kopiah..dalam hati saya, apalah sangat kami yang pakai kopiah ni jika nak dibandingkan dengan perempuan-perempuan muslim yang pakai baju sendat kat dalam dewan tu....rasanya itu lebih aula untuk ditegur..bukan tegur kami yang nak belajar-belajar amal sunnah ni...tak de galakan pun....lepas tu, tindakan kami ialah tinggal di luar dewan hingga habis majlis....masa itu saya dapat rasa nikmat mempertahankan perkara yang hak...nampak remeh, tapi pada saya ketika itu, adalah kepuasan untuk pertahankan hak remaja muslim amalkan sunnah...begitu juga untuk solat di surau sekolah....kami tidak dibenarkan pakai kopiah...tapi tak tau la...saya tak boleh terima pendapat tu...lalu secara 'tapuk'(dialek orang sabah..bererti 'sembunyi'), saya pakai kopiah putih..masa tu pelajar lain nampak pelik bila saya pakai begitu..dan tak nafikan terasa asing bila pakai begitu...dan ada kala saya pakai serban....memang ketua warden asrama tak bagi saya pakai begitu...tapi saya tetap nak pakai dan saya sendiri jumpa dia waktu pejabat dan mohon kebenaran untuk pakai kopiah hanya waktu solat..dan dia benarkan....TAKBIR!ALHAMDULILLAH...akhirnya dapat kebenaran untuk pelajar pakai kopiah waktu solat di surau....bermula dari situ, pelajar smti da mula berani untuk pakai kopiah putih waktu di surau sekolah...tapi sekarang tak tau la macam mana...

Sewaktu di matrik pula....saya belajar di Kolej Matrikulasi Perlis....dalam jurusan Perakaunan... di sana, saya terlibat dengan Pusat Islam...sebagai ahli.....tapi ntah bagaimana, pengerusi Pusat Islam iaitu akhi ahmad tamizi(sekarang di maktab perguruan) yang merupakan 'roomate' saya, ajak saya datang meeting ajk tertinggi Pusat Islam..rupanya dia dan ajk lain nak lantik saya jadi salah seorang ajk iaitu sebagai exco Kebajikan Pusat Islam...tak tau lah, kenapa dia pilih saya...pelik-pelik...sedangkan ramai lagi sahabat-sahabat yang lebih hebat dan lebih berilmu, ada yang sekolah agama lagi..saya ni sekadar dari sekolah biasa je.masa tu rasa rendah diri sangat...tapi just ikut rentak mereka..belajar sikit-sikit...buat opertama kali juga, saya belajar istilah 'Dakwah no 1 tapi akademik bukan no 2'..selama di Pusat Islam inilah, kesedaran politik saya semakin meningkat..pada ketika inilah saya merasakan memang wujud kekangan untuk amalkan Islam dalam negara sendiri....memang pelik...wujud juga ketika itu perbezaan pendapat di kalangan ajk Pusat Islam dengan Jabatan Perwakilan Pelajar (macam MPP la)..tapi, alhamdulillah, exco Kerohanian dalam JPP dapat bekerjasama dengan baik dengan ajk Pusat Islam...Selama di KMP ini juga, saya mula di dedahkan dengan kepentingan hidup secara berjemaah secara tak langsung dari seorang sahabat saya, akhi Mohd Anis Jais(sekarang di USIM)..dulunya dia seorang pelajar KISAS....dia banyak menceritakan pengalaman dia hadiri Bengkel kepimpinan bercorakkan Islam dan sebagainya....sampai satu hari tu, hati saya rasa sebak sangat...saya rindu untuk jadi sebahagian dari golongan yang bercita-cita untuk tegakkan Islam...saya teringat pesanan dia....'kau jangan riso, nanti masuk U nanti, adalah tu..akan jumpa punya'....dengan dialek pahang nya..dia cuba nak pujuk hati saya....

Dan sekarang, perjalanan hidup diteruskan lagi ke alam universiti....saya join BADAR atau Badan Dakwah dan Kerohanian...dari situ, saya berkenalan dengan sahabat-sahabat dari segenap pelusuk tanah air...ada yang dari sabah, kelantan, selangor dan sebagainya...kami bertemu di dalam DIM (Diskusi Ilmiah Mingguan) untuk berdiskusi tentang akademik dan isu semasa umat Islam di Malaysia dan di seluruh dunia....Tahun pertama...lebih kepada teori...memang best la berbincang soal kebajikan umat Islam...nasib umat islam dan sebagainya...Kemudian, bila masuk tahun dua...bermulanya pengaplikasian secara praktikal....waktu itulah, kesabaran mula teruji, menuntut pengorbanan yang tinggi, dan dapat tahu siapa sahabat, siapa kawan dan siapa lawan....alhamdulillah..sehingga kini saya masih berada di Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan....pada saya, masih banyak lagi yang saya tidak tahu dan sya perlu belajar...kadang-kadang, hati bertanya, dah sedia ke nak keluar dari kampus dan meneruskan perjuangan di luar kampus?saya masih tidak puas hati dengan diri saya....dalam masa yang singkat ini, saya kena jadikan diri saya benar-benar arif dalam suatu bidang..agar dapat saya sumbangkan sesuatu untuk Islam pada satu hari nanti......

Begitulah serba sedikit perkembangan fikrah siyasah yang terbentuk dalam diri saya.....ia banyak dipengaruhi oleh rakan sebaya dan apa yang berlaku pada diri saya ialah kurangnya pendedahan politik dalam keluarga saya...walau bagaimanapun, tidak mengapa...Ilmu Allah berada di mana-mana...dan saya mengharapkan jalan yang saya pilih ini adalah juga jalan yang Dia kehendaki hambaNya yang lemah ini pilih...iaitu jalan yang menuju redhaNya....semua ini sekadar perkongsian pengalaman diri.......


'PERKASAKAN DIRI...MARTABATKAN ISLAM'

1 comment:

ariff said...

nice post..
but i never 'terkedu' when fauzi told about all his 'hujah'

huhu..