Thursday, July 3, 2008

Empayar Ekonomi Islam: Impian Menjadi Realiti

Salam Mujahid,

Subhanallah..lama sungguh tidak mengadap komputer, lebih-lebih lagi untuk melakukan nukilan di blog yang sudah 'berhabuk' ni... Hampir 2minggu lebih ini, masa saya dihabiskan di negeri Johor untuk menimba ilmu dan pengalaman hidup. Setiap hari, ada sahaja hendak dinukilkan, tapi hajat tak kesampaian. Kesibukan menghalang hajat hendak ke CC.

HIDUP MESTI BERIMPIAN

Satu perkara yang saya belajar selama hampir 2minggu berada di bumi UMNO (tak lama dah tu) ialah berkaitan dengan cara berfikir.

"Apa beza antara engkau dan dia?", Soal abg Azhar.

"hm, macam-macam la berbeza", nak je saya ungkapkan sedemikian rupa, tapi mulut terkunci dengan niat untuk belajar. nAK DENGAR SENDIRI, APA MAKSUD DIA.

"Bezanya ialah cara korang berfikir...", Jawapan yang ringkas, tapi penuh makna.

Betul juga, orang lain bekerja mungkin untuk kumpul harta, untuk tunjuk pada orang yang dia kaya, untuk kepuasan diri, untuk buktikan pada orang kampung bahawa dia mampu jadi orang kaya, untuk perbaiki taraf hidup daripada kemiskinan kepada yang mampu memiliki sesuatu dan juga ada juga yang ingin jadikan kerjaya sebagai wasilah perjuangan Islam....

Hari pertama saya sampai Johor, orang tertinggi di syarikat Pru-BSN Takaful datang untuk memberi 'talk'. Dia membuka bicara tentang impian, tentang 'dream'. Tiba-tiba En. Mas tanya saya..

"Apa impian anda?"

Terkejut saya dibuatnya. mentang-mentanglah saya duduk paling hadapan dikalangan hampir 15 orang yang hadir pada malam itu.

"Hm, saya bercita-cita untuk membantu umat islam melalui wasilah ekonomi". Secara spontan apa yanga ada dihati, saya lafazkan.

"Untuk diri 'you'?", En Mas tanya lagi.

Adui,untuk diri? Hm, tak tau la pulak....yang saya tahu, saya ingin bantu umat islam bila saya mampu nanti. Lebih kurang begitu jawapan saya pada dia.

Dia tetap mengasak saya dengan soalan tersebut. Saya jadi Blur...apa yang dia hendak sebenarnya? Lepas tu, mungkin dia tidak berpuas hati dengan jawapan saya, dia cakap, "Malam ni tak perlu tidur untuk 'set up' impian..", fuh, pedihnya kena bantai...

Rupa-rupanya, baru saya faham bahawa yang dia maksudkan untuk 'set up' matlamat ialah 'keperluan memiliki sesuatu untuk memberi sesuatu'..Maknanya, jika KITA ingin membantu ummah, maka diri perlu berubah dari sekarang. Ekonomi ummah perlu dijana. Tidak cukup hanya makan gaji(bukan bermakna tidak elok, ini sekadar motivasi untuk kita menjadi ummat Islam yang proaktif dan sentiasa ingin majukan diri), kita perlu bekerja sendiri untuk jana seberapa banyak pendapatan untuk disumbangkan pada ummah. Ummah perlu bangkit untuk membina empayar ekonomi tersendiri.

Saya sebenarnya ingin berkongsi tentang konsep kekayaan yang perlu dipandang dalam kaca mata dakwah islamiyyah. Bila bercakap tentang kekayaan, saya tertanya-tanya ke mana perginya jutawan-jutawan islam yang ada di malaysia? Berapa ramai dikalangan mereka yang bergelar jutawan itu menginfakkan sebahagian harta mereka untuk pembangunan ummah?

Ya, saya mengaku, memang wujud sebahagian daripada jutawan Islam yang menginfakkan harta mereka untuk pembangunan Ummah. Tapi saya tertanya-tanya, kenapa masih wujud kemiskinan di tengah-tengah bandar (apatah lagi bahagian pedalaman)? Kenapa ummah masih lemah dibidang ekonomi, padahal sekarang semakin banyak masyarakat Islam yang sedar tentang kepentingan menyumbang kepada ummh ini adalah suatu kewajipan lalu mereka merekrut anak-anak muda Islam untuk membangunkan ekonomi sendiri tanpa bergantung harap dengan kerajaan..

Realiti hari ini, saya melihat bahawa golongan jutawan di Malaysia tidak bersatu untuk membangunkan taraf ekonomi umat Islam, tidak bersatu untuk mewujudkan rangkaian ekonomi umat Islam. Tiada satu badan yang khusus untuk mengumpul dana dan membina empayar ekonomi umat Islam di Malaysia. Masing-masing ada tabung dan yayasan tersendiri. Masing-masing dengan cara tersendiri tanpa wujud kesatupaduan untuk membina empayar ekonomi umat Islam. Saya rasa kagum dengan rangkaian ekonomi yang dibangunkan oleh syarikat 'Global Ikhwan' yang dulunya dikenali dengan Rufaqa'. Tentang masalah aqidah, semua sudah sedia maklum, tapi yang menjadi kekaguman saya apabila kemampuan mereka mewujudkan satu rangkaian ekonomi Islam yang pelbagai. Dari kedai dobi hinggalah kepada penghasilan roti sendiri. Ini merupakan satu pencapaian yang perlu dicontohi oleh pencinta Islam untuk melihat sistem ekonomi Islam kembali utuh seperti di zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz. Walau bagaimanapun, ia masih tidak cukup. Mereka memerlukan kesepaduan dengan NGO-NGO Islam yang lain dan yang lebih penting sekali ialah 'political will' yang perlu dimiliki oleh umat Islam.

Alhamdulillah, di Kelantan (yang mempunyai 'political will') kita sudah dapat lihat pengaplikasian Dinar Emas dan sekarang telah melebarkan sayapnya di Lembah Kelang iaitu di Jalan Raja Laut. Jadi sama-sama kita meraikan sistem ekonomi Islam yang menjamin keadilan buat semua pihak. Selain itu, terdapat juga ahli-ahli perniagaan Islam yang berjaya yang memiliki pasaraya halal seperti Pasaraya Fitrah, kedai Salun khas buat Muslimah, kedai alat tulis dan macam-macam lagi keperluan umat Islam yang kini sedang rancak membangun di seluruh Malaysia. Tetapi, pada saya masih terdapat kekurangan di dalam kepesatan membangunnya perniagaan yang mengaplikasikan sistem Islam di dalam perniagaan yang diusahakan.

CADANGAN

Saya merasakan adalah perlu wujudnya satu badan khas yang bertindak untuk mengumpulkan jutawan-jutawan atau ahli-ahli perniagaan Islam yang mempunyai keinginan untuk menginfakkan harta mereka kejalan Allah. Satu perancangan strategik perlu dibuat agar dana-dana yang diberikan oleh jutawan-jutawan dan ahli-ahli perniagaan Islam itu dapat disalurkan untuk pembinaan sebuah empayar ekonomi umat islam yang besar. Daripada sekecil-kecil kedai runcit, kedai dobi, alat tulis, kedai gunting rambut, hinggalah kepada pembinaan hospital-hospital pakar yang menawarkan perkhidmatan yang terbaik kepada umat Islam atau bukan Islam. Juga pembinaan kompleks-kompleks sukan yang dapat menjaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan. Juga kepada penghasilan produk-produk halal hasil daripada kesepaduan ilmu dan kepakaran ilmuan Islam dalam setiap bidang kehidupan. Idea ini mungkin masih agak kabur, tapi saya merasakan adalah perlu pada ketika ini untuk membangunkan sistem ekonomi Islam yang lebih bersepadu, komprehensif dan penuh inovatif serta memenuhi tuntutan syarak. Ini merupakan JIHAD EKONOMI yang selama ini kita gembar-gemburkan. Tidak cukup hanya individu-individu tertentu yang mempunyai keinginan dan mampu melakukan sesuatu kepada umat islam jika ia dilakukan tanpa secara berjemaah. Mungkin sudah secara berjemaah, tapi yang saya maksudkan di sini ialah secara berjemaah dalam konteks ia mampu membawa kebaikan kepada seluruh ummah.

JIKA RASA RETORIK, REALITIKAN IA

Nampak seolah-olah ia senang dibebelkan, tapi bukan mudah untuk dilaksanakan. Jadi, dari sekarang perlu diwujudkan inisiatif untuk ke arah perkara tersebut. Mungkin juga apa yang saya cadangkan ini sedang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu.. Jika benar, maka teruskan dan saya sudi menjadi pembantu kalian.

Selama 2 Minggu saya di Johor, alhamdulillah, banyak yang saya pelajari..Insyaallah, dari masa ke semasa saya ingin kongsikan dengan sahabat-sahabat...Lusa saya akan pulang ke Labuan...akan bermula episod kehidupan yang lebih mencabar...Mohon sokongan sahbat-sahanat diluar sana mendoakan kejayaan saya dan sahbat-sahabat yang lain dalam usaha membangunkan diri untuk islam tercinta..

P/S: Cita-cita ku ingin membina empayar perniagaan yang dapat memberi manfaat kepada umaat Islam....As-Silmi Corporation...impian ku kini dan selamanya....

TAKBEER!!!

"ISlam 4 all"


4 comments:

Hasbullah Pit said...

Mari bentuk NGO yang pro DInar Emas dulu

Tak semestinya dianggotai oleh jutawan.

semua produk "islamik" tidak begitu islamik jika semuanya tidak bersandar pada emas.

Aliff Basri said...

hm...itu sbhgn usaha yang mesti dilakukan....ana sokong....TQ....

-ambe- said...

Sy sokong demi islam. Kita kena hancurkan sistem riba dulu..baru boleh mara...

aktivitionline.com

Aliff Basri said...

Betul tu..kita kenehancurkan sistem riba...ia perlukan kerjasama semua pihak..trutamanya yang faham Islam...agar bermula dengan menutup akaun di bank yang amalkan sistem konvensional...