Wednesday, July 9, 2008

Pesanan Buat Adik-Adik

Salam MUJAHID,

Bila bertemu dengan adik-adik DIM yang baru masuk ke kampus, secara spontan fikiranku dapat membuat kesimpulan awal bahawa mereka ada kemungkinan besar menjadi para pendakwah Islam di kampus ini.

Buat adik-adikku,

Zali, Abdur Rahman, Arden, Herry Anto, Aboo, dan Firdaus...dekatkan diri pada Allah kerana di sana ada kekuatan untuk kita memperbaiki diri kita demi meraih redha Allah. Kalau ada masalah, jangan malu-malu untuk bertanya. Kita sama-sama belajar dan berusaha untuk perbaiki diri. Mungkin hari ini adalah hari pertama kalian masuk kuliah, jadi belajar sungguh-sungguh untuk Islam. Semoga sukses dalam pelajaran dan dalam usaha mencari identiti diri sebagai hamba Allah di muka bumi Allah ini selama kalian dan kita semua berada di UMS Labuan ini.

Masa berlalu begitu pantas. Sedar tak sedar sudah masuk ke tahun keempat saya berada di UMS. Awal-awal keberadaan saya di UMS, tidak berapa jelas tujuan dan matlamat hidup. Tapi setelah hampir 4 tahun, barulah saya dapat rasa betapa beratnya tanggungjawab sebagai hamba Allah. Tanggungjawab sebagai khalifah tidak boleh diambil sambil lewa. Persediaan yang rapi dari segi intelek, emosi dan spiritual amat penting.

Jadi, adik-adikku.... Gunakan peluang yang ada untuk menimba seberapa banyak pengalaman selama abang-abang dan kakak-kakak masih ada di kampus. Dan saya yakin, abang-abang dan kakak-kakak tidak 'lokek' ilmu untuk dikongsikan dengan adik-adik. Pengalaman orang boleh dijadikan panduan untuk berhadapan dengan situasi yang mungkin sama pada masa akan datang. Jadilah kalian sebagai insan yang benr-benar menghargai peluang didepan mata untuk melakukan perubahan yang lebih besar pada masa hadapan. Jangan jadi seperti binatang yang pada mereka tidak berlaku peningkatan atau pembaharuan seperti mana yang berlaku pada manusia akibat kepintaran akal kurniaan Allah untuk manusia mengkaji dan membawa perubahan dari masa ke semasa. Syaratnya, perubahan tersebut membawa manusia mendapat redha Allah.

"ISLAM 4 ALL"

No comments: