Friday, July 11, 2008

Ubat Bagi hati Yang Gundah-gulana

Salam mujahid,

Hidung selsema, letak VICKS. Badan demam, makan ubat demam (contoh: EUROFEN). Batuk, makan ubat batuk Cap Ibu dan Anak. Tapi kalau hati sakit, nak bagi makan apa? Bila jiwa sakit, apa ubatnya?

Bila jasad sakit, kita jadi risau, kita jadi menggelabah, tapi bila hati sakit, agak-agaknya kita risau tak? Hanya hati kita yang dapat jawab... al-Quran di jadikan Allah sebagai petunjuk dalam kehidupan. Ia juga sebagai penawar mengubat rindu dihati untuk berjumpa dengan Allah. ia juga boleh bertindak sebagai pengubat sakit hati...pengubat sakit jiwa. Sebaik-baik ibadah ialah membaca al-Quran.

al-Quran ialah formula agung yang berjaya diaplikasikan oleh umat terdahulu. Mereka berjaya membina empayar Islam yang sangat luas. Segala kesakitan umat, berjaya dibendung dengan pengamalan isi kandungan al-Quran yang penuh keadilan dan ia sebagai erti tanda kasih Pencipta kepada yang diciptakanNya.

Jadikanlah al-Quran sebagai teman karib ketika kesunyian atau ketika keramaian. Ketika marah atau ketika tenang. Ketika tunggu bas atau ketika tunggu LRT. Atau di amna-mana sahaja, jadikan membaca Al-Quran sebagai budaya kiya dan yang lebih penting, contohi Rasulullah saw..sebagai AL-QURAN YANG BERJALAN...

Selamat menemui ubat penyakit hati....

"ISLAM 4 ALL"

No comments: