Saturday, May 3, 2008

Mari berdakwah...

sALAM mUJAHID,

Makna etimologis Dakwah dapat dilihat dari kata dakwah dalam Al-Quran yang memiliki banyak erti, antara lain :

- Menyampaikan dan menjelaskan (lihat QS Fushilat:24, Yusuf : 108 dll)
- Berdo’a dan berharap (lihat QS Al-A’raf : 55)
- Mengajak dan mengundang (lihat QS Yusuf : 33)

Para ulama dan pemikir muslim memberi makna dakwah secara terminologi dengan definisi yang pelbagai seperti :

Ibnu Taimiyah : "Dakwah ke jalan Allah adalah dakwah untuk beriman kepada Allah dan kepada apa yang dibawa nabi Muhammad SAW, yang mencakup keyakinan kepada rukun iman dan rukun Islam (Lihat Al Fatawa al-Kubro 15/158, cet 1, Mathobi’al-Riyadh)

Al-Ustadz Al Bahi-al-Khuli : "Dakwah Islam yaitu menghantarkan umat dari satu tempat atau keadaan ke tempat atau keadaan yang lain (Tadzkiroh ad-Du’at hal:35,th.1379H, Daarul Qalam).

Rauf Syalabi : "Dakwah Islam adalah gerakan revitalisasi sistem Illahi yang diturunkan Allah kepada Nabi terakhir" (Ad-Dakwah al Islamiyah Fi 'Ahdiha al-Makky, Manahijuha wa Ghoyatuha, hal : 32)

Abu Bakar Dzikri : "Dakwah ialah bangkitnya para ulama Islam untuk mengajarkan Islam kepada umat Islam, agar mereka faham tentang agamanya dan tentang kehidupan, sesuai kemampuan setiap ulama. (ad-Dakwah ila al-Islam, hal:8 Maktabah Darul Arubah Mesir).

Penulis memahami definisi-definisi tersebut diatas secara utuh dan lengkap dengan menyimpulkan, bahwa "Dakwah Islam ialah menyampaikan Islam kepada umat manusia seluruhnya dan mengajak mereka untuk komitmen dengan Islam pada setiap kondisi dan dimana serta bila-bila saja, dengan metodologi dan sarana tertentu, untuk tujuan tertentu".

Sumber: http://kebunhikmah.com/article-detail.php?artid=286

P/S: Pendek kata, dakwah perlu berjalan setiap masa. Bagi seorang da'ie, perlu wujud dalam pemikiran mereka bagaimana hendak memperbaiki cara dakwah, bagaimana hendak mengajak orang mendekati Islam dan pelbagai lagi perancangan. Untuk membuat perancangan, memerlukan ilmu pengetahuan. Untuk diri saya juga, saya sarankan kepada sahabat-sahabat yang ingin memulakan dakwah untuk mencari buku seperti Jalan Ke Hati, oleh Ustaz Abbas As-Siisi dan Dasar-dasar dakwah, Jilid I & II, oleh Dr Abdul Karim Zaidan. Selain itu banyak lagi buku-buku yang boleh dijadikan panduan untuk mengetahui cara-cara untuk berdakwah. Cuma beberapa peringatan kepada sesiapa yang ingin ceburi bidang dakwah:

1) Mesti mempunyai ilmu yang minima tentang Islam (Fardhu ain, sirah, dan sebagainya)
2) Tidak cukup dengan ilmu dakwah sahaja, malah anda kena 'terjun' sendiri ke bidang dakwah, dari situ baru kita dapat tahu untuk atur strategi yang lebih baik pada masa akan datang.
3) Hiasi peribadi dengan akhlak Islamiyyah(jangan bermuka masaaam je, kena senyum selalu, pakaian kena 'proper' dan sebagainya)
4) Banyakkan bertanya kepada orang yang berpengalaman (contohnya akhi Yusri UM ke, kak Nurul UiTM ke, sahabat-sahabat lain dan ramai lagi ustaz or ustazah yang berpengalaman dalam berdakwah ni...jangan marah ye, akhi Yusri dan kak Nurul..sekadar contoh je...;-)..)
5)Banyakkan bergaul dengan masyarakat, dengan itu kita dapat tahu tahap mereka dan apa yang mereka perlukan. Kasihi masyarakat diluar sana yang memerlukan bimbingan.
6) Samapaikan mauduk dakwah dengan perasaan penuh kasih sayang, ingin benar mad'u famai apa yang kita sampaikan dan yang paling penting adalah ikhlaskan hati serta banyakkan bermunajat pada Allah agar Dia permudahkan segala urusan.

Jadi, selamat berdakwah pada diri yang menaip ni dan sahabat-sahabat yang lain..jangan malu-malu ye.....

"JOM BERDAKWAH!" (Pinjam trademark akhi Yusri)

AYUH! KITA SEBARKAN KEBENARAN DENGAN PENUH HIKMAH DAN KEBIJAKSANAAN!!!

"ISLAM 4 ALL"

No comments: