Tuesday, April 8, 2008

BN cuba mainkan isu perkauman - Guan Eng

GEORGETOWN, 8 April (Hrkh) - Pertemuan antara Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pagi tadi di Pejabat Ketua Menteri aras 28 Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) merangka jalinan muhibbah untuk menghindarkan percakaran perkauman di Malaysia.

ImageKetua Menteri ketika bercakap pada pemberita dalam sidang media bersama Presiden PAS menegaskan, isu perkauman sengaja dimainkan oleh Barisan Nasional (BN) bagi merenggangkan parti-parti khususnya Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan PAS.

"Jika renggang bermakna BN boleh menang lagi maka tindakan merapatkan Pakatan Rakyat (PR) perlu dilaksanakan untuk menyelamatkan rakyat daripada terus dihimpit penderitaan dan kezaliman termasuk kenaikan harga barangan dan petroleum, " ujarnya.

Kerajaan Pulau Pinang akan menubuhkan 'Majlis Silatulrahim Antara Agama' bagi merealisasikan situasi sekarang kerana rakyat melihat perkembangan baik untuk melahirkan pendekatan antara kaum.

Ini kerana, setiap pendekatan PAS ada persamaan yang boleh digerakkan bersama kerajaan negeri selain bertindak merancang sebagai halatuju.

ImageSementara itu, Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya menegaskan, Malaysia memerlukan satu gagasan di bawah Pakatan Rakyat bagi mengimbangkan kesedaran rakyat dalam pilihan raya umum ke-12 lalu.

Sekarang ini tidak timbul lagi ketakutan orang Islam mengundi DAP atau bukan Islam mengundi PAS.

Atas rasa kepentingan penyatuan berada dalam satu gagasan, PAS tetap berpendapat ia amat wajar diadakan bagi menghadapi BN yang semakin rapuh.

"Kunjungan hormat saya pada hari ini juga inginkan satu pendekatan bersama bagi menyelamatkan rakyat sekaligus membawa rakyat ke satu tahap yang membanggakan, " tegasnya yang juga Ahli Parlimen Marang, Terengganu.

Hadir serta bersama rombongan kunjung hormat pagi tadi ialah Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu; Pesuruhjaya PAS Negeri, Ustaz Saleh Man; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Permatang Pasir, Mohd Hamdan Abdul Rahman; Setiausaha PAS Negeri, Fazhil Kemi dan Ketua Penerangan PAS Negeri, Haji Halim Saleh. - mks.

P/S: Sebenarnya, saya amat tertarik dengan artikel ini kerana ia mengingatkan kembali berita di Buletin Utama pada malam tadi (7 April 2008). Salah satu isu adalah berkaitan dengan ucapan YAB dato Seri Najib di hadapan para pegawai kerajaan di Putrajaya semalam. Antara ucapan yang saya tidak setuju (banyak yang tak setuju), adalah kenyataan beliau yang menuduh Pilihanraya yang lepas adalah bersifat perkauman. Saya tercari-cari, apa fakta yang beliau mengatakan sedemikian rupa? Padahal terang-terangan menunjukkan bahawa rakyat Malaysia, tidak kira Melayu, Cina dan India telah membuat pilihan wakil rakyat mereka yang terdiri daripada pelbagai kaum selain dari BN. Saya yakin, ramai pengundi yang mengundi Pakatan Rakyat (PA) atas dasar untuk menegakkan keadilan. Maknanya, tidak kisah sama ada ia PAS, DAP atau PKR, yang penting, ia adalah selain dari BN. Ini terbukti di beberapa buah negeri seperti di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak. Pada saya, kewujudan PA bukan sebagai sebuah pakatan perkauman malah ia sebagai satu platform baru yang menggantikan BN untuk berlakunya integrasi antara kaum yang lebih harmoni mengikut lunas-lunas Islam yang bersifat sejagat. Sekadar pandangan..........

"ISLAM 4 ALL"

No comments: